Zenekar

A trombitaművész-zeneszerző Fekete-Kovács Kornél által 2005-ben alapított bigband a kortárs jazz égisze alatt született. Az aigisz görög szó eredeti jelentése szerint „az Égbolt, aki megvéd a vihartól”. A MAO viszont – eltekintve azoktól az alkalmaktól, amikor a múlt felé fordul – a legtöbbször éppen a védtelenségben érzi biztonságban magát, az ismeretlen zenei területeken. Számukra még a kotta öt vonala is szűz zenei területeken húzott barázda, hiszen céljuk a kezdetektől fogva a kortárs klasszikus zene és a jazz határainak feszegetése. Magyarország leginnovatívabb bigbandjének zenészei számára a védettséget tulajdonképpen maga a zenekari közeg jelenti: a MAO zenei fészek, műhely, ahol a kreatív alkotószellemek kölcsönösen inspirálják egymást. A tizennyolc tagú formáció ugyanis olyan zenészeket egyesít, akik előadóként, és több esetben zenekarvezetőként, zeneszerzőként is a magyar jazz meghatározó alakjai. Ez indokolja, hogy a zenekar fennállása óta már több, mint huszonöt órányi olyan új kompozíció született meg, ami kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott – nagyrészt a MAO zenészei által. Ezek a műfaji sokszínűséget mutató új darabok a havi rendszerességű szerzői estek alkalmával hallhatóak, ahol a zenekartagok művei mellett kortárs komponisták MAO-nak dedikált darabjait is bemutatják.

Sőt, az általuk 2019 szeptemberében elindított MAO Masterclass – zeneszerzőknek szóló big band akadémia is a nagyzenekari jazzművek születését segíti elő. Programjukban ugyanakkor tetten érhető a hagyománytisztelet, ami esetükben soha nem a múlt vallásos rekonstrukcióját jelenti: a Legendás albumok sorozat keretében a jazztörténet ikonikus lemezeit idézik fel, ami éppen a szólisták játéka révén válik jelenidejűvé. Nagysikerű, Gramofon- és Artisjus-díjas Bartók-lemezük pedig izgalmas, kortárs hangszereléssel, elektronikával és az eredeti népzenei gyűjtések újragondolásával helyezi a mába a bartóki örökséget. A zenekar rendszeresen dolgozik hazai és nemzetközi szólistákkal, akik között ott találjuk Harcsa Veronikát és Dresch Mihályt, valamint a világhírű szaxofonos Dave Liebmant és Bob Mintzert is. A Modern Art Orchestra számára nemcsak a mit, hanem a hogyan is lényeges. A hang, a sound minősége pedig meghatározza a hallgatás mikéntjét is. A MAO zenéje teljes embert kíván, a hallgatót a pillanatba invitálja, hiszen az improvizáció révén maga is főszerepet szán az itt és mostnak.

Művészeti vezető

Fekete-Kovács Kornél

Rendkívül sokat foglalkoztatott muzsikus, és hangszerelőként is folyamatos résztvevője a magyar kortárs-, jazz- és könnyűzenei életnek. Zeneszerzőként meghatározó értékűek jazz nagyzenekarra írt, egész estés darabjai. 2005-től a Modern Art Orchestra vezetője, szólistája és zeneszerzője. Vezetőként és zenészként egyaránt fontos volt számára, hogy a MAO alkotói közösséggé váljon, ahol mindenki egy irányba tekint, és egymást inspirálva alkothat. 1995-től 2010-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz tanszékének, és 1998-tól a Kőbányai Zenei Stúdiónak a tanára.

Zenészek

Ávéd János
Bacsa Zoltán
Bacsó Kristóf
Bajusznács Mihály
Barbinek Gábor
Barcza-Horváth József

Bukovinszki Balázs

Csáthy Miklós
Cseke Gábor
Cserta Balázs
Csízi László
Komjáti Áron
Korb Attila
Kovács Péter
Subicz Gábor
Varga Zoltán

Vendég zenészek

Magyar Ferenc (trombita), Szalóky Balázs (trombita), Táborszky Bence (trombita), Fenyvesi Márton (gitár), Rózsa István (tuba), Kasza Nándor (harsona), Magyar Péter (harsona), Molnár Sándor (szaxofon), Mester Dániel (szaxofon), Képíró Bálint (kürt)

Stáb

Blaskó Ábris
Gáspár Anna